Torna el Bicibús

Pedalegem junts. Impulsem el BiciBús de l’escola
Demà és el primer divendres del trimestre i torna el BiciBús!
 
Si esteu interessats en participar-hi o rebre actualitzacions (canvis d’horaris, de parades, etc.), uniu-vos al grup de whatsapp de la línia que us vagi millor:
 
O, si teniu cap dubte, podeu enviar un correu a sostenibilitat@ampapidenxandri.cat
 
Recordeu que els infants de primària poden venir sols! Animeu-vos!
 
Perquè puguin venir sols necessitem que els doneu d’alta i signeu l’autorització a l’app: http://app.bicibus.cat

Quinto

El diumenge 19 vam poder gaudir, gràcies a l’alumnat de sisè, d’una nova sessió de quinto de l’escola. Unes quantes famílies vam passar una estona molt divertida davant la pantalla seguint les cantarelles tradicionals del lloro i posant les guixes (o el que vam trobar) sobre el cartró.

Els beneficis de la jornada aniran pel viatge de fi de curs. Per això les famílies de sisè volen agrair la col·laboració dels comerços i empreses que han donat els premis, al Pau, per l’ajuda informàtica, i a totes aquelles persones que hi heu contribuït comprant algun cartró.

 

Pacificació del carrer Joan Oliver

Ens fa molta il·lusió de poder-vos informar que l’Ajuntament ens ha fet saber que durant les vacances de Nadal es realitzaran les obres de pacificació del carrer Joan Oliver. L’actuació està orientada a reduir el trànsit davant de les entrades d’infantil per crear un entorn més tranquil i segur pels infants i les seves famílies.

S’invertirà la prioritat del carrer prioritzant a favor dels vianants (es prohibirà la circulació en aquell tram excepte pels veïns i veïnes per poder accedir als seus garatges), s’eliminaran les places d’estacionament i s’instal·laran bancs i jardineres per tal de garantir l’accessibilitat i millorar l’espai públic.

El projecte s’engloba dins de la iniciativa dels camins escolars i ha sigut possible gràcies al treball de la comissió de sostenibilitat.

Des de l’AFA del Pi d’en Xandri estem convençuts que les escoles són llocs plens de vida, amb un gran volum de persones que s’hi acosten cada dia, entre alumnes, docents i famílies. Per això, els seus entorns han de ser llocs segurs i saludables, amb espais d’estada i joc i també on hi hagi menys contaminació.

Al 2019 l’AFA va presentar un document a l’ajuntament que recollia un seguit de propostes per la millora de la mobilitat a l’entorn de la nostre escola. El consistori va realitzar algunes de les actuacions proposades per l’AFA (millora de passos de vianants, senyalització del camí escolar, habilitar places de petó i adéu,…).

El curs passat des de l’AFA es va fer una actualització i seguiment de les propostes que s’havien fet. El document recull un total de 11 propostes amb els següents objectius:

  • Millorar la qualitat ambiental a l’entorn de l’escola
  • Millorar el confort de l’espai públic a l’entorn de l’escola
  • Garantir l’accessibilitat (d’acord amb les normes actuals) en els itineraris d’accés al centre.
  • Millorar la seguretat viària i reduir el risc d’atropellaments a l’entorn escolar.
  • Incrementar la visualització dels entorns escolars
  • Implicació de les comunitats educatives i veïnals en la configuració de nous espais.

Podeu consultar tot el document aquí

Concretament, a la proposta #8 del document (Garantir l’accessibilitat a l’escola al carrer Joan Oliver ) es posa de manifest que el carrer Joan Oliver presenta unes voreres que no compleixen la normativa d’accessibilitat, dificultant molt els desplaçaments a peu de les famílies i del tot impracticables per a persones amb mobilitat reduïda. Tot i presentar aquesta mancança, el 70% de l’espai del carrer és pels cotxes (circulació i aparcament). Dit d’una altre manera, 23 places d’aparcament condicionen els més de 1.000 desplaçaments a peu que es fan cada dia per aquest carrer.

Un aspecte que ens preocupava molt a l’AFA són les maniobres que fan alguns vehicles per aparcar o que utilitzen aquest carrer per encotxar i desencotxar els infants. Aquestes maniobres (sovint marxa enrere amb poc espai) suposen un risc elevat d’atropellament. Hem de tenir en compte que la alguns infants d’infantil no superen el metre d’alçada, fet que dificulta la seva visibilitat des d’un retrovisor.

És per això que hem treballat amb l’ajuntament per implementar aquesta nova proposta i esperem que les famílies que aneu a l’escola amb cotxe i, fins ara, fèieu ús d’aquest tram de carrer entengueu que el canvi és a favor de la seguretat, la salut i la tranquil·litat de la comunitat.

 

Catàleg no sexista de jocs i llibres

Les joguines i els contes tenen un paper molt important en la construcció de la personalitat i de la identitat de les persones especialment en els seus primers anys de vida. Són instruments molt poderosos per al seu desenvolupament cognitiu i social. Són eines que socialitzen, inculquen idees, creences, valors socials, expectatives, ofereixen models d’actuació i són una font d’imaginació i creació.

Sent conscients del rellevant paper que tenen els jocs i els contes en el desenvolupament dels infants, la comissió Calidoscopi us presentem aquest petit catàleg amb una proposta didàctica des d’una perspectiva de gènere.

Cataleg-No-Sexista-2021

WallaPi

 

Us informem d’una nova iniciativa que encetem aquest divendres, 26 de novembre, per tal de recaptar fons pel viatge de final de curs i estimular l’emprenedoria  dels nois i noies de sisè.

  • Què és el WallaPI?: una fira de venda directa d’objectes de segona mà.
  • Quan es farà?: els darrers divendres de cada mes (excepte el mes de desembre i a l’abril que es farà el 17/12 i el 22/04 respectivament).
  • Què es vendrà?: llibres/contes il·lustrats, roba, jocs/joguines en bon estat.
  • Qui i com es pot participar?: tothom hi pot participar de dues maneres:

1- Comprant els objectes a 1€, 2€ ó 3€ (la compra es fa a través dels PiTICKETS  de la paradeta dels berenars).

2- Portant-nos objectes per vendre (només s’acceptaran llibres, jocs o roba en bon estat). La recollida del material es farà el mateix divendres de fira a les 16h a la porta del Passeig Gaudí.

Us animem a passar per la paradeta!!

Moltes gràcies pel vostre suport.

Regalem llibres i joguines per a persones

Com cada any, Nadal és una bona oportunitat per a educar a les nostres filles i fills a través dels llibres i els jocs i joguines que regalem en el respecte, la convivència, la diversitat i la llibertat.
Els llibres infantils, siguin contes o llibres en imatges, són el primer contacte amb la lectura i constitueixen un suport privilegiat en els processos d’aprenentatge del món i d’identificació i aprenentatge dels rols sexuals, així com de les relacions socials entre els sexes. D’aquesta manera, les imatges, observades durant molt de temps per les nenes i els nens que encara no han après a llegir, són eines de transmissió d’estereotips, així com la literatura infantil i juvenil, que actua com a agent de transmissió de normes, valors i ideologies.
De la mateixa manera, els jocs i les joguines no són només un entreteniment, sinó que també són instruments que serveixen per construir imaginaris i identitats. El joc és essencial per desenvolupar el potencial de les nenes i els nens. El joc és espontani, natural i exploratori, i contribueix al seu creixement físic, mental i social. La reproducció de conceptes sexistes a través de les joguines dificulta el ple desenvolupament de les nenes i els nens.
El joc és la primera activitat que aporta un aprenentatge a l’infant sobre ell mateix i el seu entorn. Així doncs, el joc simbòlic de les nenes i els nens reprodueix el món on vivim, i per tant, les relacions socials basades en la distribució d’activitats i comportaments en funció del sexe. Les nenes i els nens, a mesura que creixen, incorporen estereotips i s’autodefineixen d’acord amb els rols de gènere establerts tradicionalment. En aquesta diferenciació sexista de la nostra cultura els jocs tenen un paper fonamental. Jugar és preparar-se per a la vida. Jugar convida a plantejar pràcticament tots els camps de les activitats humanes i a intervenir, a imaginar i a viure situacions i fets molt diversos, des d’una posició o una altra. Sovint la comunicació que es fa al voltant de les joguines exclou les nenes i les noies d’uns àmbits o les reclou en uns altres, de la mateixa manera que ho fan els estereotips tradicionals. És important que les joguines i els jocs tractin equilibradament la figura d’ambdós sexes per tal d’oferir a nenes i a nens les mateixes possibilitats d’identificar-se i desenvolupar-se.
És necessari que els jocs no perpetuïn les desigualtats. Cal que fomentin la diversitat d’aficions, gustos i activitats de lleure, esportives i culturals, amb l’objectiu que un cop els infants es converteixin en persones adultes puguin escollir lliurement el seu futur personal i professional.
El llibre i la joguina, com l’educació, no són neutrals, atès que reprodueixen el món de les persones adultes. Regalar un llibre o una joguina o una altra és mostrar una manera de viure, a més de contribuir o no al desenvolupament físic, emocional i social de nenes i nens. La solució, doncs, no consisteix a fer jugar els nens amb nines i les nenes amb cotxes, sinó a superar la dualitat tradicional que marca quines joguines són per a les nenes i quines per als nens, i permetre que totes puguin ser emprades per ambdós sexes. No es tracta d’imposar, sinó de transmetre valors i oferir nous patrons i models de relació entre persones i gèneres basats en el respecte, la convivència i la diversitat, a fi que dones i homes siguin més lliures.

Cançons per a un món millor

Per celebrar la setmana de la música i fer-ho amb referents femenins des de la comissió Calidoscopi hem creat una llista oberta de cançons que ens inspiren per a fer un món millor!

L’hem compartit amb l’escola i Paidos i també ho fem amb vosaltres per si voleu ballar i cantar qualsevol dia amb els vostres infants! Com és una llista oberta us convidem a ampliar-la amb aquells hits femenins que us agradin!  https://open.spotify.com/playlist/6JnfxXgn2pRxWAEEBQUIsU?si=9434c329b1e54252

 

El bicibús del Pi d’en Xandri torna a circular!

Després de l’èxit de la prova pilot que vam fer el curs passat, aquest curs hem tornat a posar en marxa el bicibús. I tenim novetats: armilles per als infants, un app millorada i que els alumnes de primària poden anar sols. Us animem a pedalejar junts fins a l’escola!

Què és el BiciBús?

Una modalitat de transport activa i sostenible, coordinada per les famílies, que promou la salut, l’autonomia dels infants i la col·laboració entre tota la comunitat educativa.

Els divendres, els infants van de casa a l’escola en bicicleta i ho fan en grup, acompanyats per adults “motor” que els guien. Moure’s en grup fa que el trajecte sigui més segur i més divertit.

Dues línies: Pollancreda i Estació

  • Línia Pollancreda (els grocs): Rambla Celler / Pollancreda (08:25), Rambla del Celler / Ferran Romeu (08:30), Escola Pi d’en Xandri
  • Línia Estació (els blaus): Estació FGC Plaça Lluïs Millet (08:25), Plaça Can Quitèria (08:30) Pla de Vinyet/Passeig d’Antoni Gaudí (08:35)

Aquestes línies s’han definit en base a les famílies interessades en el bicibús. Heu de saber que es poden ampliar recorreguts o fins i tot crear noves línies si hi ha famílies motor interessades. El bicibús és un projecte viu, que fem les famílies a la nostra mida i de forma col·laborativa!

Com inscriure’s

  1. Entreu a http://app.bicibus.cat
  2. Registreu-vos amb un e-mail (només la primera vegada)
  3. Empleneu el vostre perfil amb les dades de l’adult/s i infants/s (només la primera vegada)
  4. L’app us demanarà que signeu l’autorització per participar (només la primera vegada)
  5. Escolliu la nostra escola i la ruta
  6. Consulteu les parades i horaris
  7. Inscriviu-vos a la parada que us vagi millor (la inscripció es manté d’una setmana a l’altra, així que si un dia no podeu venir, recordeu esborrar-la)
  8. Ja només queda gaudir del trajecte!

Les famílies motor (els taronges)

Ja som unes quantes famílies per portar el grup però… Com més motors, millor!

Què fa un motor? Passa llista dels inscrits cada divendres, vigila la marxa del grup, si cal dona instruccions als nens/nenes del grup, dona suport al cap del grup en els encreuaments.

Els motors ens coordinem a través de dos grups de Whatsapp. Encara que no pugueu venir cada divendres, apunteu-vos-hi.

Motors per la Línia Estació – Pl. de Can Quitèria: subscriu-te a: https://chat.whatsapp.com/CYMtc0a7dts2kt6OzXTlCh

Motors per la Línia Pollancreda – Rbla. del Celler: subscriu-te  a:  https://chat.whatsapp.com/F1SNSrANN2w4m0fnZTwNMD

Què cal tenir en compte per participar al Bicibús?

  • Tots els menors de 16 anys han de portar casc. També és molt recomanable per adults.
  • Els alumnes de I3, I4 i I5 han d’anar acompanyats per la seva mare, pare o tutor/a. Els alumnes de primària poden anar sols (en inscriure-us al l’app del bicibús se us demanarà l’autorització)
  • Els divendres, sigueu puntuals. Com si fos un autobús, el Bicibús no espera!
  • Durant el trajecte seguiu les instruccions dels adults motors que encapçalaran i tancaran el grup i vetllaran per la seguretat en els encreuaments.
  • Respecteu sempre les normes de circulació i les indicacions dels adults motor.
  • En arribar a l’escola els alumnes de primària entraran per la porta de Santa Teresa (en arribar cal situar-se al costat de la barana per no entorpir el pas de les famílies que van caminant). Els alumnes d’Infantil entraran per l’entrada de Joan Oliver.
  • El Bicibús només funciona d’anada a l’escola.
  • El Bicibús compta amb la cobertura de la pòlissa de responsabilitat civil de l’AFA.
  • Aquest curs tenim armilles reflectants per als adults motors (taronges) i per a la canalla (blaves i grogues).

Voleu més informació?

Podeu escriure a la Comissió de Sostenibilitat per qualsevol suggeriment, proposta o dubte:

sostenibilitat@ampapidenxandri.cat

Reduim residus: ja tenim disponible el Boc’n’Roll del Pi d’en Xandri!

Tenim un problema important. El model de vida actual fa que cada persona generi un elevat volum de residus que, si no es gestionen correctament, poden contaminar el sòl, l’aigua i l’atmosfera, i que triguen molt de temps en descompondre’s.
El fet d’utilitzar embolcalls reutilitzables, com el Boc’n’roll, en lloc de fulls d’alumini redueix de manera considerable els residus que generem, així com la nostra petjada de carboni. El millor residu és el que no es produeix!
Ja els podeu adquirir a través de la comissió tèxtil de l’AFA textil@ampapidenxandri.cat

Què passa quan arriben els Calamars al pati?

Fa pocs dies van saltar les alarmes en alguns grups de Whats de pares i mares de la nostra escola al saber que els nostres fills estaven jugant al pati a emular una violenta i macabra sèrie de tv. Sí la dels Calamars. Alguns de nosaltres vam quedar horroritzats, d’altres li trèiem ferro, d’altres vam pensar “els meus no hi deuen jugar”… I d’altres no sabíem ni que existia. Però la realitat és que els nostres fills i filles juguin al calamar o no, segur que al pati de l’escola juguen a vegades a jocs més o menys agressius.  

Ens agrada pensar que la violència no forma part del seu món,  però no és cert. La violència és present al pati de l’escola en la mateixa mesura que hi és en la societat. Els patis són permeables a l’entorn, igual als jocs del parc, igual que a les xarxes socials i igual que a tot arreu. Què podem fer doncs des de casa?

Hem consultat el que diuen els experts sobre educació. I ens diuen que no hi ha cap estudi que conclogui amb dades que jugar a jocs bèl·lics faci infants agressius.  Això sí, l’oportunitat que ens brinda aquesta sèrie és aprofitar l’ocasió per parlar sobre la violència amb els nostres fills. És una ocasió perfecte per transmetre’ls els valors que els faran millors persones. L’educació per la pau incorpora el respecte i la convivència com a valors centrals per a transformar la societat. És fantàstic poder transmetre aquests valors als nostres fills i filles i fer-los partícips, que se sentin protagonistes per fer un món millor, donem-los eines perquè tinguin un esperit crític enfront a la violència de la nostra societat. 

 La coeducació i educar per la pau

COEDUCACIÓ ÉS EDUCAR EN LA IGUALTAT DES DE LA

DIFERÈNCIA, RESPECTAR ELS ALTRES, SIGUIN QUINES SIGUIN LES

SEVES PARTICULARITATS

Els pilars sobre els que treballa la coeducació són: la convivència, la responsabilitat, la cooperació, l’autoestima i la diversitat. La coeducació és educar per la pau i en aquest sentit també és una eina molt poderosa per lluitar per altres temes que ens preocupen a tots els pares com el bullying o la violència masclista. 

Des de la comissió coeducativa Calidoscopi preparem diferents activitats i xerrades, algunes conjuntament amb les 12 escoles públiques de Sant Cugat, per fomentar aquesta mirada igualitària i respectuosa. Us animen a unir-vos a la nostra comissió o a participar de manera puntual en algunes de les activitats que estem preparant i que us anirem comunicant. 

Bon inici de curs a tothom!