Què és el feminisme?

EL FEMINISME és un discurs polític que es basa en la justícia social.

El feminisme és reivindicar un món on totes i tots tinguem les mateixes oportunitats i drets per a desenvolupar-nos lliurement com a persones. El feminisme defensa la diversitat i la igualtat d’oportunitats, en definitiva, una societat feta per a les persones. 

Per què existeix el feminisme?

Mentre hi hagin desigualtats al món, existirà el feminisme.

Les dones cobrem menys que els homes per fer la mateixa feina.

Les dones assumim la major part de la feina domèstica i de cura a casa.

Les dones patim més violències i inseguretats als espais privats i públics.

Què fa el feminisme?

El moviment feminista lluita per la igualtat de gènere.

Ser feminista és escoltar totes les veus.

Ser feminista és actuar per a una societat justa.

Ser feminista pot ser la millor versió de tu.

 

Uniu-vos a les reivindicacions feministes aquest 8M! 

Us convidem a inundar l’escola Pi d’en Xandri de color lila, proposem posar-vos, vosaltres i les vostres criatures, alguna peça de roba o complement lila el proper dilluns 8 de març.

Com diu la periodista i escriptora Gloria Steinem, feminista és qualsevol que reconegui la igualtat i plena humanitat en dones i homes.

Dia de la dona i la nena en la ciència

Des de la Comissió Calidoscopi es vol reivindicar una data molt important. Es tracta del “Dia de la dona i la nena en la ciència” que es celebra el dia 11 de febrer. Aquesta diada vol visibilitzar totes les iniciatives que s’estan fent per corregir la discriminació que les dones han patit (i pateixen) en el món científic i tecnològic alhora que vol promocionar aquestes disciplines entre les nenes per construir un futur millor.

Com és que hi ha tan poques referències històriques de dones científiques i inventores? Com és que només el 3% dels premis Nobel de ciències han estat atorgats a dones? Tot i les dificultats i la discriminació hi ha hagut moltíssimes dones que han fet contribucions importantíssimes a la ciència, però han estat sistemàticament invisibilitzades. S´ha de corregir aquesta injustícia històrica i visibilitzar-les. En el següent enllaç podreu veure un vídeo que ho explica molt bé:

https://www.youtube.com/watch?v=Fx0ztzf-2V0  (#NoMoreMatildas)

Aquesta manca de referents històrics i els prejudicis de la societat patriarcal fan que les nostres nenes no s’embarquin en carreres professionals dins de la ciència i la tecnologia. Menys del 30% dels estudiants d’enginyeries són noies. Les tecnologies del futur necessiten el punt de vista de les dones i les nenes, no les excloguem!

Així mateix us deixem tot una sèrie de vídeos summament interessants i il·lustratius.

Finalment us deixem un enllaç amb tot una sèrie de llibres per treballar la ciència amb nenes i nens:

https://contesiciencia.wordpress.com/

Acompanyar la sexualitat a la pubertat

El dilluns 18 de gener, a les 18h, tindrà lloc la xerrada “Acompanyar la sexualitat a la pubertat”, a càrrec de la Júlia Sánchez de la Ciranda, i organitzat per Escoles Coeducatives.

La xerrada serà online i es podrà assistir a través de la plataforma ZOOM, en el següent enllaç:
https://us02web.zoom.us/j/87611438438
I també en el canal Youtube “Afes en xarxa Sant Cugat”
https://www.youtube.com/channel/UCD80bu-hliGj7yRM2hKBYZg

La conferència està orientada a famílies amb filles i fills de 10 a 14 anys, i educadores i educadors que treballen amb aquestes franges d’edat. El consentiment, el plaer, l’autoconeixement i la pornografia són els principals temes sobre els quals parlarà la ponent.

Donació llibres coeducatius

Aquest Nadal els Reis i Reines d’Orient ens porten un bon carregament de llibres triats amb molta cura i il·lusió per part de les persones que integrem la comissió CalidoscoPi. És a través de les històries, dels contes i la literatura que anem construint el nostre imaginari, sovint
estereotipat, sexista i violent. Ja estem cansats de les bruixes dolentes i els bruixots savis, dels
cavallers agressius i salvadors i de les princeses guapes i vulnerables… i hem volgut aportar noves històries pels nens i nenes de l’escola, que trenquin amb els estereotips de gènere, que
visibilitzin a les dones en la història, que presentin nous models igualitaris i que eixamplin les
mirades sobre la diversitat de famílies, la identitat i orientació sexuals. En definitiva, històries
inspiradores basades en la igualtat, l’empatia, el respecte i la llibertat.
Us animem a compartir les lectures amb els vostres fills i filles per aprendre plegats tots aquests continguts que fomenten l’esperit crític, el respecte i la igualtat. Confiem en el poder de la lectura i que a través d’aquestes històries, ajudem als nens i nenes del Pi d’en Xandri a adquirir valors i actituds respectuoses i igualitàries que aportin una millor manera de relacionar-se amb ells i elles mateixes i amb tothom.
Aquí teniu el llistat agrupat per comunitats (tot i que n’hi ha que són transversals per qualsevol
edat):


Comunitat de petits:
• El nacimiento del dragón.
• La nena amb dos pares.
• Una gran família.
• African meninas (per tothom)
• Ara em dic Joana.
• Hora de soñar.
• Supernens.
• Princesa Kevin.
• L’aniversari de la Júlia.
• Guapa.

Comunitat de mitjans:
• Petita & gran Ella Fitzgerald.
• Petita & gran Agatha Christie.
• El gran viaje de las familias extraordinarias (per tothom)
• Irene la valenta.
• El caputxet vermell.
• Mi mamá es verde mi vecino naranja.
• La Bet i el Tea.
• Una àvia per a la Fridolina.
• Mi familia.
• El séptimo príncipe.
• La dictadura de les cuetes.

Comunitat de grans:
• Raritos.
• En la vida real.
• Rosa Pionera, enginyera.
• La regla mola.
• Mimi.
• Destellos.
• El niño, el topo, el zorro y el caballo.
• El príncipe y la modista.
• Contes de bona nit per a nenes rebels. 100 dones immigrants que han canviat el món
(per tothom).
• Sexo es una palabra divertida.
• Clara i les ombres.

Per si algú vol contactar amb nosaltres o afegir-se al grup, aquesta comissió està formada per:
Rosa (6è), Roberta (5è), Paola (5è), Mila (P5 i 6è), Marina (P3 i 2n), Laia (2n), David (P4 i 1r),
Marina (P4) i Núria (2n).

Us desitgem que passeu unes molt bones festes i que tingueu una bona sortida i millor entrada
d’any! Ah, i recordeu que els tions i les tiones caguen sempre millor si reben carícies, moixaines
i carantonyes que no pas garrotades… i qui no?!

Obres al pati

Des de la Comissió de Patis us volem informar que la brigada de l´Ajuntament ja ha començat les obres per tal d´implementar les grades en la zona de relax del pati de primària. Aquesta acció, conjuntament amb la pintada del mural i la instal·lació de terra tou a la resta de la rampa, permetran dignificar un espai per a que els infants puguin jugar amb tranquil·litat (jocs de taula, llegir, xerrar…) i guanyar un espai nou on fer classe a l´aire lliure.

Com podem rescatar els contes clàssics?

Darrerament són vàries les famílies que s’han posat en contacte amb la Comissió Calidoscopi per compartir una preocupació comuna: Són apropiats els contes clàssics que trobem a la biblioteca del nostre centre escolar on es perpetua el sexisme i els rols masclistes?

Des de l’AFA l’hi hem donat un parell de voltes a aquest problema i entre moltes respostes, el sentit comú ens ha mostrat la que creiem més adient.

Conèixer els clàssics i les seves ensenyances és quelcom important en el creixement intel·lectual de les nostres criatures, tot i que en aquestes històries es tracta injusta i estereotipadament als personatges. Sobretot als femenins: Princeses que no poden triar amb qui casar-se; violència com a mitja de resolució de problemes; dones que només s’ocupen de la cura de casa i família… I així una història rere altra de desigualtats.

És per això que recomanem una lectura crítica i reflexiva, tant a casa com a l’escola, on els agents del canvi (Tutors, mestres, i família) acompanyin als alumnes a entendre el món i les errades que s’han comès, per no repetir-les.

Així és com des de la Comissió Calidoscopi us encoratgem a què acompanyeu a les vostres filles i fills en aquest viatge fantàstic de fer un món just i millor per totes i tots.

Quinto de Nadal

La comissió del Quinto de 6è de l’escola us fem saber que ja estem organitzant el ja tradicional Quinto de Nadal però, com que aquest any tot és especial, el farem online.

Aprofitant que haurem de jugar des de casa, el Quinto tindrà lloc la tarda del diumenge 13 de desembre. Com ja deveu saber l’objectiu del nostre Quinto, més enllà de passar una bona estona, és el de reunir diners per finançar el viatge de final de curs o, en cas que no es pogués dur a terme, per celebrar un comiat digne pels alumnes de sisè, i més aquest any tan estrany que els ha tocat viure.

És per aquest motiu que els premis que donarem no seran monetaris sinó que regalarem articles que diversos comerços i empreses ens han cedit per ajudar als nostres alumnes de sisè, però ja sabem que com més suculent és el premi al que s’opta, més emocionant és el joc, i donat que ja serà prou fred pel fet de ser online, ens agradaria recaptar el màxim de donacions possibles.

Feta l’explicació, us voldríem demanar que tothom qui pugui i vulgui cedir algun detall per regalar de premi, sigui el que sigui, serà més que benvingut i ens ajudaria molt. Hem de dir que es farà menció de l’empresa que fa el donatiu en forma de logo als cartrons que s’entregaran als participants. Si hi esteu interessats i ens voleu donar un cop de mà, us agrairia us poséssiu en contacte amb en Joan a l’adreça de correu: quintoxandri@gmail.com

Moltes gràcies per la vostra col·laboració i us esperem a tots el dia 13 de desembre!

Per més informació podeu consultar al nostre web: https://www.quinto.digital/

 

Aparcament de bicicletes

Ens plau informar-vos que ja disposem de 20 places noves d’aparcament de bicicletes que vam comprar des de l’AFA abans del confinament. Agraïm a la brigada de l’ajuntament que ens les hagi instal·lat.

En breu, l’ajuntament ens instal·larà noves places d’aparcament de patinets.

Mica a mica anem implementat les mesures necessàries per poder dur a terme el camí escolar.

El pati dels nostres somnis

Malgrat la pandèmia, des de l’escola i l’AFA seguim treballant pel pati dels nostres somnis. Estem segures que aquestes estructures, que van ser el resultat d’un procés participatiu de l’alumnat, seran un espai d’aventures, de reptes, de confidències i, fins i tot, de classes a l’aire lliure…