Save the date: el 8 de maig ens sumem al ‘Let’s clean up day’

Aquest any des de l’AFA ens sumem al repte ‘Let’s clean up day‘ i ens hem proposat netejar les zones verdes i naturals properes a l’escola. Serà el diumenge 8 de maig. Us hi esperem!

El ‘Let’s clean up day’ és una campanya de voluntariat ambiental que pretén alertar sobre la gran quantitat de residus que es llencen de manera incontrolada a la natura, fet que malauradament s’ha incrementat els darrers anys.

Farem una passejada apta per a totes les edats per recollir tots els residus del bosc. Els pesarem i classificarem per fer visible la magnitud del problema i pensar entre totes com prevenir els residus a la natura, a casa i a l’escola. En acabar compartirem un vermut sostenible residu zero!

Estigueu atentes als grups de delegats. Aviat obrirem les inscripcions i començarem a organitzar els grups de recollida. I si voleu ajudar a organitzar la jornada, contacteu amb la Comissió de Sostenibilitat: sostenibilitat@ampapidenxandri.cat

El millor residu és el que no es genera!

Per la Pau i la No Violència

 

Benvolgudes famílies, aquests dies en que la guerra i la violència estan tant presents a tot arreu, creiem que és molt important posar en valor la PAU i la no violència i poder parlar-ne amb els infants.

Us volem informar de diverses accions que s’estan duent a terme  a l’entorn de l’escola respecte al conflicte bèl·lic a Ucraïna:

COL·LABORACIÓ AMB LA COMUNITAT EDUCATIVA DE L’ESCOLA:

Fa uns dies, la comissió de coeducació Calidoscopi ens vam reunir amb la direcció de l’escola per compartir neguits i algunes propostes al respecte de com es tractaria el conflicte ucraïnès amb l’alumnat.

A la reunió va assistir també l’Oscar Mateos, pare d’I5, que és professor de relacions internacionals de la Universitat Ramon Llull i es dedica a l’anàlisi de conflictes i a l’Educació per una cultura de pau.

Podeu trobar els detalls del que es va tractar i acordar en aquesta reunió en aquest enllaç.

En els següents enllaços trobareu alguns dels materials pedagògics que es van facilitar al professorat:

Per evitar conflictes com el d’Ucraïna: eduquem per a la pau (lafede.cat)

Com parlar a nens, nenes i adolescents sobre desastres, emergències i catàstrofes | UNICEF

Idees i recursos per abordar la guerra d’Ucraïna a l’aula i a casa – El Diari de l’Educació (diarieducacio.cat)

RECOLLIDA DE MATERIAL

Vàries famílies de l’escola, juntament amb la comissió Calidoscopi, i amb la col·laboració de l’AFA hem format un grup de treball per recollir material per les refugiades i refugiats  d’Ucraïna a Catalunya via l’associació Djerelo.

Us animen a participar amb el que considereu oportú els divendres 1, 8, 22 i 29 d’abril. Ens trobareu a la sortida de l’escola (de 16.20h a 17.30h) al c/Santa Teresa.

En els cartells que podeu veure a l’escola i que també us han arribat pels grups de WhatsApp de les classes, hi ha la llista de coses que són més necessàries en aquest moment.

Tanmateix us avancem que l’últim divendres de recollida de material (29 d’abril) també es farà un acte per recollir fons i donar-los a una ONG que estigui treballant “in situ”. Us enviarem més detalls pel “WhatsApp” de classe.

COM POTS COL·LABORAR?

Recomanacions bàsiques:

  1. Informa’t abans.
  2. Sempre que sigui possible, millor donacions econòmiques que en espècies.
  3. Dona suport a organitzacions internacionals sobre el terreny (Metges sense fronteres, Fons català per la coperació, ACNUR, Creu Roja…)
  4. Educa per la pau.

Al següents enllaços trobareu més informació :

http://cooperaciocatalana.gencat.cat/ca/que-fem/accio-humanitaria/ucraina/

Emergència humanitària a Ucraïna: Com ajudar? – Lafede.cat

Què puc fer per donar suport a la població víctima del conflicte a Ucraïna? | Fons Català de Cooperació al Desenvolupament (fonscatala.org)

Vull acollir persones ucraïneses, com fer-ho?    – Lafede.cat

 

Torna el Bicibús

Pedalegem junts. Impulsem el BiciBús de l’escola
Demà és el primer divendres del trimestre i torna el BiciBús!
 
Si esteu interessats en participar-hi o rebre actualitzacions (canvis d’horaris, de parades, etc.), uniu-vos al grup de whatsapp de la línia que us vagi millor:
 
O, si teniu cap dubte, podeu enviar un correu a sostenibilitat@ampapidenxandri.cat
 
Recordeu que els infants de primària poden venir sols! Animeu-vos!
 
Perquè puguin venir sols necessitem que els doneu d’alta i signeu l’autorització a l’app: http://app.bicibus.cat

Quinto

El diumenge 19 vam poder gaudir, gràcies a l’alumnat de sisè, d’una nova sessió de quinto de l’escola. Unes quantes famílies vam passar una estona molt divertida davant la pantalla seguint les cantarelles tradicionals del lloro i posant les guixes (o el que vam trobar) sobre el cartró.

Els beneficis de la jornada aniran pel viatge de fi de curs. Per això les famílies de sisè volen agrair la col·laboració dels comerços i empreses que han donat els premis, al Pau, per l’ajuda informàtica, i a totes aquelles persones que hi heu contribuït comprant algun cartró.

 

Pacificació del carrer Joan Oliver

Ens fa molta il·lusió de poder-vos informar que l’Ajuntament ens ha fet saber que durant les vacances de Nadal es realitzaran les obres de pacificació del carrer Joan Oliver. L’actuació està orientada a reduir el trànsit davant de les entrades d’infantil per crear un entorn més tranquil i segur pels infants i les seves famílies.

S’invertirà la prioritat del carrer prioritzant a favor dels vianants (es prohibirà la circulació en aquell tram excepte pels veïns i veïnes per poder accedir als seus garatges), s’eliminaran les places d’estacionament i s’instal·laran bancs i jardineres per tal de garantir l’accessibilitat i millorar l’espai públic.

El projecte s’engloba dins de la iniciativa dels camins escolars i ha sigut possible gràcies al treball de la comissió de sostenibilitat.

Des de l’AFA del Pi d’en Xandri estem convençuts que les escoles són llocs plens de vida, amb un gran volum de persones que s’hi acosten cada dia, entre alumnes, docents i famílies. Per això, els seus entorns han de ser llocs segurs i saludables, amb espais d’estada i joc i també on hi hagi menys contaminació.

Al 2019 l’AFA va presentar un document a l’ajuntament que recollia un seguit de propostes per la millora de la mobilitat a l’entorn de la nostre escola. El consistori va realitzar algunes de les actuacions proposades per l’AFA (millora de passos de vianants, senyalització del camí escolar, habilitar places de petó i adéu,…).

El curs passat des de l’AFA es va fer una actualització i seguiment de les propostes que s’havien fet. El document recull un total de 11 propostes amb els següents objectius:

  • Millorar la qualitat ambiental a l’entorn de l’escola
  • Millorar el confort de l’espai públic a l’entorn de l’escola
  • Garantir l’accessibilitat (d’acord amb les normes actuals) en els itineraris d’accés al centre.
  • Millorar la seguretat viària i reduir el risc d’atropellaments a l’entorn escolar.
  • Incrementar la visualització dels entorns escolars
  • Implicació de les comunitats educatives i veïnals en la configuració de nous espais.

Podeu consultar tot el document aquí

Concretament, a la proposta #8 del document (Garantir l’accessibilitat a l’escola al carrer Joan Oliver ) es posa de manifest que el carrer Joan Oliver presenta unes voreres que no compleixen la normativa d’accessibilitat, dificultant molt els desplaçaments a peu de les famílies i del tot impracticables per a persones amb mobilitat reduïda. Tot i presentar aquesta mancança, el 70% de l’espai del carrer és pels cotxes (circulació i aparcament). Dit d’una altre manera, 23 places d’aparcament condicionen els més de 1.000 desplaçaments a peu que es fan cada dia per aquest carrer.

Un aspecte que ens preocupava molt a l’AFA són les maniobres que fan alguns vehicles per aparcar o que utilitzen aquest carrer per encotxar i desencotxar els infants. Aquestes maniobres (sovint marxa enrere amb poc espai) suposen un risc elevat d’atropellament. Hem de tenir en compte que la alguns infants d’infantil no superen el metre d’alçada, fet que dificulta la seva visibilitat des d’un retrovisor.

És per això que hem treballat amb l’ajuntament per implementar aquesta nova proposta i esperem que les famílies que aneu a l’escola amb cotxe i, fins ara, fèieu ús d’aquest tram de carrer entengueu que el canvi és a favor de la seguretat, la salut i la tranquil·litat de la comunitat.

 

Catàleg no sexista de jocs i llibres

Les joguines i els contes tenen un paper molt important en la construcció de la personalitat i de la identitat de les persones especialment en els seus primers anys de vida. Són instruments molt poderosos per al seu desenvolupament cognitiu i social. Són eines que socialitzen, inculquen idees, creences, valors socials, expectatives, ofereixen models d’actuació i són una font d’imaginació i creació.

Sent conscients del rellevant paper que tenen els jocs i els contes en el desenvolupament dels infants, la comissió Calidoscopi us presentem aquest petit catàleg amb una proposta didàctica des d’una perspectiva de gènere.

Cataleg-No-Sexista-2021

WallaPi

 

Us informem d’una nova iniciativa que encetem aquest divendres, 26 de novembre, per tal de recaptar fons pel viatge de final de curs i estimular l’emprenedoria  dels nois i noies de sisè.

  • Què és el WallaPI?: una fira de venda directa d’objectes de segona mà.
  • Quan es farà?: els darrers divendres de cada mes (excepte el mes de desembre i a l’abril que es farà el 17/12 i el 22/04 respectivament).
  • Què es vendrà?: llibres/contes il·lustrats, roba, jocs/joguines en bon estat.
  • Qui i com es pot participar?: tothom hi pot participar de dues maneres:

1- Comprant els objectes a 1€, 2€ ó 3€ (la compra es fa a través dels PiTICKETS  de la paradeta dels berenars).

2- Portant-nos objectes per vendre (només s’acceptaran llibres, jocs o roba en bon estat). La recollida del material es farà el mateix divendres de fira a les 16h a la porta del Passeig Gaudí.

Us animem a passar per la paradeta!!

Moltes gràcies pel vostre suport.

Regalem llibres i joguines per a persones

Com cada any, Nadal és una bona oportunitat per a educar a les nostres filles i fills a través dels llibres i els jocs i joguines que regalem en el respecte, la convivència, la diversitat i la llibertat.
Els llibres infantils, siguin contes o llibres en imatges, són el primer contacte amb la lectura i constitueixen un suport privilegiat en els processos d’aprenentatge del món i d’identificació i aprenentatge dels rols sexuals, així com de les relacions socials entre els sexes. D’aquesta manera, les imatges, observades durant molt de temps per les nenes i els nens que encara no han après a llegir, són eines de transmissió d’estereotips, així com la literatura infantil i juvenil, que actua com a agent de transmissió de normes, valors i ideologies.
De la mateixa manera, els jocs i les joguines no són només un entreteniment, sinó que també són instruments que serveixen per construir imaginaris i identitats. El joc és essencial per desenvolupar el potencial de les nenes i els nens. El joc és espontani, natural i exploratori, i contribueix al seu creixement físic, mental i social. La reproducció de conceptes sexistes a través de les joguines dificulta el ple desenvolupament de les nenes i els nens.
El joc és la primera activitat que aporta un aprenentatge a l’infant sobre ell mateix i el seu entorn. Així doncs, el joc simbòlic de les nenes i els nens reprodueix el món on vivim, i per tant, les relacions socials basades en la distribució d’activitats i comportaments en funció del sexe. Les nenes i els nens, a mesura que creixen, incorporen estereotips i s’autodefineixen d’acord amb els rols de gènere establerts tradicionalment. En aquesta diferenciació sexista de la nostra cultura els jocs tenen un paper fonamental. Jugar és preparar-se per a la vida. Jugar convida a plantejar pràcticament tots els camps de les activitats humanes i a intervenir, a imaginar i a viure situacions i fets molt diversos, des d’una posició o una altra. Sovint la comunicació que es fa al voltant de les joguines exclou les nenes i les noies d’uns àmbits o les reclou en uns altres, de la mateixa manera que ho fan els estereotips tradicionals. És important que les joguines i els jocs tractin equilibradament la figura d’ambdós sexes per tal d’oferir a nenes i a nens les mateixes possibilitats d’identificar-se i desenvolupar-se.
És necessari que els jocs no perpetuïn les desigualtats. Cal que fomentin la diversitat d’aficions, gustos i activitats de lleure, esportives i culturals, amb l’objectiu que un cop els infants es converteixin en persones adultes puguin escollir lliurement el seu futur personal i professional.
El llibre i la joguina, com l’educació, no són neutrals, atès que reprodueixen el món de les persones adultes. Regalar un llibre o una joguina o una altra és mostrar una manera de viure, a més de contribuir o no al desenvolupament físic, emocional i social de nenes i nens. La solució, doncs, no consisteix a fer jugar els nens amb nines i les nenes amb cotxes, sinó a superar la dualitat tradicional que marca quines joguines són per a les nenes i quines per als nens, i permetre que totes puguin ser emprades per ambdós sexes. No es tracta d’imposar, sinó de transmetre valors i oferir nous patrons i models de relació entre persones i gèneres basats en el respecte, la convivència i la diversitat, a fi que dones i homes siguin més lliures.